RSS

Air Minuman Calpis Homemade Ringkas Tapi Sedap


Mencari resepi membuat air Calpis atau air Milkis sendiri dirumah. Resepi homemade Calpis ini adalah yang paling ringkas dan paling sedap anda boleh buat. Saya penggemar resepi ekspres atau segera. Tidak sampai 1 minit boleh siap air minuman Calpis ini.

Air minuman ini adalah sangat sesuai untuk:

  • - menghilangkan dahaga
  • - menyegarkan badan
  • - mengembalikan tenaga
  • - sistem penghadaman

Jadi minuman ini sangat sesuai dibuat untuk berbuka puasa. Nanti masa rumah terbuka Hari Raya pun boleh hidangkan air Calpis homemade ini. Saya pasti pegunjung ke rumah anda akan tertanya-tanya air apakah ini?

Air minuman Calpis ini unik kerana jarang dibuat orang Malaysia,  jadi anda boleh  jadikan ia satu topik berbual dan berkongsi resepi. Setengah orang ini kedekut resepi, kalau kita beri resepi kita, baru dia beritahu rahsia resepi dia. Macam-macam ragam manusia.

Apa itu Calpis atau Milkis?



Minuman Calpis ini sangat popular di negara Jepun. Siapa pernah pergi Jepun untuk melancong atau belajar pasti tahu mengenai minuman paling popular di Jepun ini. Minuman ini bagaikan coka cola untuk orang Amerika atau air sirap untuk orang melayu kita.


Kalau anda penggemar KDrama atau pernah pergi ke Korea untuk melancong atau belajar, anda juga akan tahu mengenai air minuman Milkis ini. Milkis ini adalah soda susu atau "milk soda". Cuma ia tidak sepopular air Pocari Sweat di Korea.

Resepi Homemade Calpis/Milkis


Anda cuma perlu pergi  ke pasaraya dan beli:
  • 1. ais krim soda F&N
  • 2. minuman susu kultur 

 

Air ais krim soda diperlukan untuk rasa perisa vanilla dan soda. Jenama pilihan adalah F&N kerana ia adalah adalah rasa vanila yang terbaik.

Walaupun harga F&N mahal sikit, tetapi ia amat berbaloi. Harga di Mydin Mall tadi cuma RM2.65 sahaja untuk botol 1.5L.

Kalau ada jumpa ais krim soda yang lagi murah, dipersilakan cuba. Rasa mungkin tidak sama, tetapi selera masing-masing.
Minuman susu kultur sangat sesuai untuk penghadaman perut. Jika anda amalkan minum susu kultur,anda akan dapati lagi senang untuk anda ke tandas. Selepas itu badan menjadi lebih ringan dan segar.

Nak beli yang mana  satu? Ada banyak sangat jenama di pasaran sekarang ini. Ini terpulang. Kalau anda nak beli Yakult, Vitagen, Nutrigen atau Solivite itu terpulang.

Boleh beli ikut kemampuan atau citarasa sendiri. Bagi saya untuk susu kultur ini saya akan pilih yang termurah, kalau boleh beli masa ada promosi harga. Memang untung.Yang penting  anda tidak beli yang berperisa. Ambil yang natural dahulu. Natural yang mana satu? Yang warna putih.

Kenapa? Itulah perasa original Calpis atau Milkis. Jika anda sudah biasa buat resepi istimewa ini, kemudian hari boleh bancuh dan buat ikut perasa kegemaran samada anggur, strawberi, oren atau epal.

 

 

Cara Buat


1. Cari satu jag yang boleh memuatkan air 1.5L.

2. Masukkan ais ketul mengikut citarasa. Minuman ini lagi sedap jika sejuk.

3. Buka dua botol susu kultur dan masukkan dalam jag.

4. Selepas itu sila masukkan seluruh botol 1.5L ais krim soda tadi.

5. Gaulkan sehingga sebati.

6. Hidangkan semasa sejuk. Kalau boleh minum sebelum ais cair.

Kalau kurang manis, boleh tambah air gula secukup rasa. Tetapi ingat kempen kerajaan supaya kurangkan pengambilan gula untuk kesihatan kita.

Jom kita ganti berbuka puasa dengan air sirap kepada minum air Calpis tahun ini. Minuman air Calpis yang sedap dan sihat.

Terima kasih kerana baca dan anda dijemput untuk kongsikan resepi ini menggunakan butang media sosial di bawah atau secara mulut. Resepi air Calpis homemade ini senang sangat untuk ingat dan cuba, menyesal jika tidak cuba.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS